[ SlackList ] [ WkikiSlack ]

Re: Slack jako router... step by step... jak? :/

From: Danger <danger_malpka_ddos.zapto.org>
Date: Tue Jan 31 2006 - 20:31:32 CET

XWindowsMen napisał(a):
> Witam.
> Otóż mam zamiar postawić router [2COMPY - zabawa w 'admina' w celach
> czysto edukacyjnych] Mam kilka pytanek:
> 1. Czy trzeba zwracać jakąś szczególną uwage podczas install Slackware
> 10.2 z przeznaczeniem jako typowy router (na razie tylko dhcp, samba -
> net dla linuxa i win) - google jak na razie milczy, ale czy moze
> widzial ktos opis wlasnie 'takiej' instalacji OS'u?
> 2. Po zainstalowaniu, skonfigurowaniu OS'u - mogę pozbyć się CD, FDD,
> k. Graficznej, monitora, klawiatury i jak rozumiem w niczym to nie
> [...]
1. Przy instalacji slackware nie zaznczaj pakietów odpowiedzialnych za
tryb graficzny, emacs oraz źródła kernela i kompilatory również nie będą
jeśli chcesz zrealizować tylko to o czym piszesz.
Przy instalacji warto włączyć hotplug, przy każdym starcie będzie
automatycznie wykrywał dostępne w systemie urządzenia i będzie ładował
do nich moduły. To ułatwi ci nieco konfigurację kart sieciowych bo
kwestię ładowania modułu "sterownika" będziesz miał już za sobą.
2. Do skonfigurowania obu kart sieciowych może Ci się przydać narzędzie
netconfig, możesz je również skonfigurować ręcznie edytując plik
/etc/rc.d/rc.inet1.conf
Jedną kartę skonfiguruj nadając jej adres i maskę dla sieci LAN.
Przykładowo karcie eth0 nadajesz adres 192.168.0.1 i maskę 255.255.255.0
Drugą kartę ustaw w tryb DHCP (nie chodzi o trybale tylko jeśli twój
dostawca internetu nadaje ci adres automatycznie.
Jeśli adres masz przyznany na stałe, wtedy konfigurujesz drugą kartę
czyli eth1 tak jak tą od sieci
LAN z tym że wpisujesz swój adres IP przydzielony ci przez dostawcę
internetu np. DSL.
Jeśli zdecydowałeś się robić to za pomocą netconfig to teraz możesz już
przystąpić do punktu 3, natomiast w przeciwnym wypadku zauważysz że w
/etc/rc.d/rc.inet1.conf można wpisać adres, maskę i bramę. Natomiast
serwery DNS należy wpisać w pliku /etc/resolv.conf
Ma on mieć taką postać:
    nameserver 123.55.11.34
    nameserver 244.14.88.99
3. Zakładam że interface sieciowy karty od sieci LAN to eth0 a interface
od internetu to eth1
Teraz dopisz do pliku /etc/rc.d/rc.local następujące linijki:
    iptables -t nat -A POSTROUTING -s 192.168.0.2 -o eth1 -j MASQUERADE
    echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Po ich dopisaniu zapisz zmiany i wykonaj komendę sh /etc/rc.d/rc.local
Na komputerze któremu chcesz udostępniać internet skonfiguruj kartę
sieciową w ten sposób:
adres ip: 192.168.0.2
maska: 255.255.255.0
brama: 192.168.0.1
serwery dns: podaj serwery dns swojego dostawcy

Jeśli chcesz zrobić sobie jeszcze dhcpd i sambę to poczytaj sobie więcej
w google ;]
btw. google nie milczy tylko ty źle pytasz :)