Interfejs
OBDII (na układzie MAX232) - do samochodów OPEL
1. Interfejs OBDII
2. Schemat, budowa, uruchomienie układu
3. Samochody z którymi działa
4. Pliki i linki
5. Komentarze
W sieci jest od groma różnych schematów interfejsu OBDII.
Problem polega na tym że część z nich po prostu nie działa. W miarę
pewnego schematu szukałem ładnych parę dni. Najsensowniejsze wypowiedzi
na temat urządzenia znalazłem na forach vectra-unlimited.pl i
elektroda.pl, pomocne też były posty na forum autokacik.pl w dziale
Astra - 99% techniki. Poniższe rozwiązanie to prawie to samo, co można
znaleźć w necie, ale
wiadomo prawie ...
Gotowe interfejsy można
kupić np. na allegro ich koszt waha się od kilkudziesięciu do paruset
złotych. Te droższe to w większości profesjonalne rozwiązania, za to te
tańsze w większości to też wyroby chałupnicze. Nic nie stoi na
przeszkodzie żeby zrobić coś takiego samemu.
Opisane urządzenie jest kompromisem pomiędzy funkcjonalnością,
bezpieczeństwem, ceną i możliwością zbudowania go przez amatora
elektronika. Do jego wad można zaliczyć brak galwanicznego
odseparowania samochodu od komputera czy brak sygnalizacji transferu.
Zaletą jest cena, łatwość montażu i uruchomienia. Koszt wykonania
całości nie
powinien przekroczyć 20zł. Do montażu i uruchomienia potrzebne będą
tylko podstawowe narzędzia jak lutownica i miernik.
Poniższy opis jest na tyle dokładny, że osoba, która wie coś na
temat używania lutownicy powinna sobie poradzić. Oczywiście, jeżeli coś
pójdzie nie tak to nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzenia
samochodu, komputera czy też poparzenia lutownicą lub pożary :).
Schemat
interfejsu (polaryzacja C3 i C4 zgodna z dokumentacją)
Dodane 04.03.2009
Schemat poprawiłem zgodnie z dokumentacją (po wielu komentarzach na stronie). Czyli na płytce też trzeba zmienić polaryzację C3 i C4.
Mała uwaga: sprawdzałem wielokrotnie ja mam w interfejsie kondensatory ODWROTNIE niż w podano dokumentacji (i działa).
Spis elementów:
US1 - MAX232CPE - 1x
T1, T2 - BC547A - 2x
US2 - 78L05 - 1x
C1 - 330uF/25V - 1x
C2 - 10uF/16V - 1x
C3, C4, C5, C6 - 1uF/16V 4x
R1, R2 - 10k
R3, R4 - 4,7k
Laminat jdnostronny 47 x 37 mm
Miękki przewód 3 żyłowy ok 1,5m (może być też skrętka byle by miękka a
nie z drutu)
Wtyk RS232 9 pin żeński - 1x
Drut miedziany
o średnicy 1,5mm - ok 10cm (lub wtyczka OBDII ale jej koszt to 20-30zł
na allegro i tak na prawdę jest całkiem zbędna)
Osłona Termokurczliwa ok 10cm
Jakieś opakowanie 50x40x20mm
Mój układ jest wyprodukowany przez MAXIM i ma dokładnie takie
oznaczenie ja podane, jeżeli kupisz np. MAX232CPE+ to kondensatory C3, C4, C5, C6
powinny mieć wartość 0,1uF. Generalnie można zastosować każdy układ 232
ale trzeba zajrzeć do noty katalogowej producenta. Jeżeli nie chcesz
tego robić kup układ firmy MAXIM oznaczony MAX232CPE. Koszt
podzespołów nie powinien być większy niż 15zł.
Wzór płytki drukowanej
Zamieszczam 2 wersje: pierwsza z pozostawioną, nie wytrawioną miedzią,
druga na której są tylko ścieżki. W przypadku pierwszej "oszczędza" się
wytrawiacz i skraca czas wytrawiana. Powyższe rysunki są linkami do
wersji
w pdf-ie przygotowanej do uzycia w metodzie termotransferu, czyli jest
to lustrzane odbicie płytki. O termotransferze poczytaj np na forum
elektroda.pl.
Rozmieszcenie elementów na płytce
Uruchomienie układu
1. Sprawdzenie płytki.
Należy sprawdzić czy nie ma połączonych, zwartych ścieżek i czy któraś
ze ścieżek nie jest przerwana. Najlepiej zrobić to miernikiem
ustawionym na testowanie diod (pole z brzęczykiem).
2. Na początek proponuję
wlutowanie na płytce elementów: US2 (stabilizator napięcia 78L05),
kondensatorów C1, C2 i diody D1. Następnie sprawdzenie tych elementów
poprzez
podłączenie zasilania: w miejsce pinu 16 interfejsu OBDII + 12V i w
miejsce pinu 4 interfejsu OBDII masę zasilania. Na nóżce nr 16
układu US2 (MAX232) powinno być napięcie ok 5V.
3. Kolejnym krokiem powinno być
podłączenie tranzystorów T1, T2 i rezystorów R1,R2, R3, R4. Zasilanie
należy podłączyć tak jak w poprzednim przypadku. Żeby sprawdzić te
elementy należy:
- podłączyć napięcie +12V na nóżkę 9 układu US2 (MAX232) - w miejsce
pinów 3,7,12 interfejsu OBDII powinnio być napięcie ok. 11-12V;
- podłączyć masę na nóżkę 9 układu US2 (MAX232) - w miejsce pinów
3,7,12 interfejsu OBDII powinno być napięcie 0,2V.
4. Teraz można już wlutować
układ MAX232 i kondensatory C1-4.
5. Pozostaje podłączenie do
płytki kabelków do interfejsu OBDII i do wtyczki RS232 (na rysunku
podane są nr pinów na złączu RS232 w wersji 9pin). Kabelki do OBDII
zrobiłem dolutowując do miękkich przewodów drut miedziany a połączenie
zaizolowałem termokurczką (patrz zdjęcie gotowego układu).
6. Przed podłączeniem układu do
samochodu trzeba sprawdzić czy układ MAX232 jest sprawny i czy dobrze
podłączona jest wtyczka RS232. Należy podłączyć zasilanie do interfejsu
tak jak poprzednio, a wtyczkę RS do komputera. Uruchomić TEN program, wybrać COMa do którego jest
podłączony interfejs i napisać coś w czarnym polu. Jeżeli widzimy co
piszemy to znaczy ze wszystko jest OK, tzn układ MAX232 pracuje i
wysyła echo do komputera.
Podłączenie do samochodu
Najpierw trzeba znaleść złącze, u mnie w astrze jest pod
dzwignią hamulca ręcznego i wgląda tak:
Jest to wersja 16 pinowa występują też wersje 10 pinowe. Do złącza
podłączamy kabelek zasilania (pin 16) i masy (pin 4). Wtyczkę
RS232 podłączamy do komputera. Przekręcamy kluczyk w stacyjce, ale bez
uruchamiania silnika. Uruchamiamy program diagnostyczny i
wybieramy rocznik, model samochodu, typ silnika i co chcemy
diagnozować. Program prosi nas o podłączenie trzeciego kabelka do
odpowiedniego pinu i łączy się z komputerem w samochodzie.
Przykładowe skreeny z programów (kliknij
prawym przyciskiem myszy "Pokaż obrazek" żeby zobaczyć większe)
Z jakimi samochodami to działa?
Interfejs działa z Oplami od 1996 do 2005 roku z programem Tech2 i AB-Com,
oraz samochodami grupy VW z programem VAG-COM w ver. 311.2. Oczywiście samochody muszą
być wyposażone w interfejs OBD2. Jeżeli zrobiłeś ten interfejs i działa u Ciebie to napisz o tym do mnie
podając model samochodu i typ silnika. Pisz na olek.kwasniewski na gmail.com.
Sprawdzone że działa z tymi samochodami:
Astra G (2000r) silnik X14XE
Astra G (1999r) silnik C16SEL /Marek/
Corsa 1.6 2002r /Marcin/
Astra 1.6SZR /Łukasz/
Vectra 1.8XE1 /Łukasz/
Skoda Felicia 1.3 MPI 1997r. program VAG-COM 311.2 /Pit/
VW GOLF 3 1.4 ABD 93r. program VAG-COM 311.2 /Pit/
Vectra B 2.0DTI (1997r) silnik X20DTH /Pawczito/
Na górę
Pliki
Dokumentacja układu MAX232 - max232.pdf
Program do testownie interfejsu - OBD.exe
Program doagnostyczny do Opli Tech2 - Opel_Tech2.rar
Program doagnostyczny do Opli AB-COM - AB-COM.rar
Program AB-COM po polsku (tłumaczenie JerryG1) - ABCom_PL.rar
Opis programu VAG-COM - http://www.vw-passat.pl
Na górę
KOMENTARZE
Zebrało się już około 70 komentarzy i zaczyna robić się bałagan na
stronie.
Komentarze przenoszę na forum tutaj: http://bellwood.olek.waw.pl/
W temacie dotyczącym Interfejsu OBDII można pisać bez wcześniejszego
rejestrowania się.
Proponuję użyć szybkiej odpowiedzi, która znajduje się na
ostatniej stronie tematu:
Interfejs OBDII (na układzie MAX232)
Dotychczasowe wpisy przeniosłem na forum, ale dostępne są też tutaj.
Można też poczytać komentarze w formacie do wyduku TUTAJ
Olek Kwaśniewski, Warszawa 2007