[ SlackList ] [ WkikiSlack ]

Re: Linux vs WindaXP

From: toka <toka_malpka_ipv.ath.cx[cut-this>
Date: Sat Jul 03 2004 - 21:10:46 CEST

Krzysiek wrote:

> Witam wszystkich Linuxowców!
>
> A więc rozpocznę od początku. Mam WindęXP ale nie wiem czemu, coś mnie
> ciagnie do Linuxa. Co prawda wybrałem Mandrake, chociaż jest to podobno
> najprostszy Linux, dla mało wymagających.

to zalezy co kto potrafi ..

> 1.) Ciekawi mnie temat czym się "wybija" Linux (Mandrake) ponad WindęXP.
> Słyszałem (i na stronach czytałem) o jego największej wyższości z powodu
> nie wieszania się. Ale mam XP od półtora roku, duużo na nim pracuję (
> multimedia itp) i ani razu mi się nie zawiesił (serio serio). A na
> grupach Linuxa czytam że jednak się Linux wiesza...
> W czym jest on lepszy od XP ?

po pierwsze to nie ma znaczenia distro jesli chodzi o wieszanie sie itp.
tak na prawde to jak sie chce to mozna zawiesic i winde i linuxa trzeba
tylko wiedziec jak ;D
Linux przede wsztstkim jest lepszy od win poniewaz :
1. Jest zdecydowanie wydajniejszy/stabilniejszy
2. linux to system typu open a nie jak winda pudelkowy i zamkniety
Pod Linuxa jest mase projektow i 1000x wiecej softu i mozliwosci niz pod
win
3. W wiekszosci przypadkow o linuxie mozna powiedziec ze jest on niezawodny
a czego z kolei o win powiedziec sie nie da ;P

> 2.) Chciałbym go zainstalować na tym samym dysku co Winda (na ostatniej
> partycji). Podobno można strasznie szybko "załatwić" sobie Windę
> instalując Linuxa na tym samym dysku co Winda (sektor startowy). Czy
> muszę także przed instalacją usunącć tą partycję (NTFS)? i przy
> formatowaniu jaki system plików wtedy wybrać? Jaka wielkość powinna być?
> Czy 10 GB wystarczy?
bzdura, mozan miec win i linuxa na tym samym dysku bez zadnych problemow
Instalujesz najpierw win a pozniej linuxa. Instalujesz lILO albo grub w MBR
i nie ma prawa nie dzialc i win i linux

> 3.) Czym tak naprawdę różnią się Mandrake, Aurox, Slackware i Lycoris i
> który lepiej zainstalować? Czy programy pisane pod Linuxa różnią się od
> siebie w zależności od wersji OS na którym będzie uruchomiony? Jestem w
> Linuxie laikiem i nie kumam. Na stronach z Linuxem nie znalazłem
> odpowiedzi jednoznacznych na moje pytania.
generalnie roznia sie ideologia, czasem sciezki do plikow sa rozne dla
roznych distro, roznica tez to na pewno support rodzjae pakietow jakie
obasluguje i takie tam.. z src mozna zainstalowac dany soft na kazdym
dostro; oddzielna sprawa dotyczy pakietow ktore sa z regoly przypisane do
roznych dostro. np tgz do slacka, rpm do mand, suse, redhat, fedora, deb
dla debiana itd.

> 4.) Czy jest możliwość (przed instalacja) sprawdzenia kompatybilności
> sprzętowych z danym Linuxem?
tak jest : www.google.pl

co do pomocy w dokonaniu wyboru naturlanie polecam Linuxa ;D