Re: SAMBA

Autor: Marek Z. (marek_at_marusz.mine.nu)
Data: czw 14 lis 2002 - 18:31:22 CET

Użytkownik o adresie e-mail: fenix-x_at_wp.pl
Napisał dnia: 14 listopada 2002, o godzinie 17:04:48

<<< === TEKST ORYGINALNY === >>>

fx> Byłbym wdzięczny za config (moje nerwy się już kończą) :-)

<<< === MOJA ODPOWIEDŹ === >>>
(napisana dnia 14 listopada 2002 o godzinie 18:24:15)

Ponizszy tekst byl pisany dla wlasnych celow. Niektore rzeczy moglem
nie interpretowac doslownie, tudziez samemu blednie zrozumiec. Jednak
pewne jest, ze konfig jest uniwersalny i na 100% dziala.

Na początek, tworzymy sobie plik konfiga:

touch /etc/samba/smb.conf

i robimy dowiązanie symboliczne:

ln -s /etc/samba/smb.conf /etc/smb.conf

Teraz przechodzimy do grzebania w pliku /etc/smb.conf. Wszystkie główne ustawienia robimy w sekcji [global] i tak też:

[global]

#nazwa netbios
netbios name = SAMBA

#tekst, jaki będzie się pojawiał w przypadku niektórych klientów samby
server string = Moj super serwer!

#grupa robocza
workgroup = SERWER

#kodować hasła? oczywiście, że tak
encrypt passwords = yes

#ścieżka do pliku z hasłami
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

#poziom zabezpieczenia
security = share

#ustawienie polskich znaczków w nazwach pliku
character set = ISO8859-2

#dopuszczone hosty. Chyba można stosować skróty typu: 192.168.0.1/24 ale nie jestem pewien. Ja mam mały serwerek.
hosts allow = 192.168.0.1 192.168.0.2 192.168.0.3 127.0.0.1

#czy samba ma logować? tak! podajemy ścieżkę, gdzie ma trzymać niniejsze logi.
log file = /var/log/samba/%U.log

#ustalamy wielkość logów. Zero oznacza, że nie ma ograniczeń i może sobie logować do bólu
max log size = 0

#wsparcie dla serwera WINS - przyśpiesza pracę z Sambą etc.
wins support = yes

#Poniższe ustawienie dotyczy bufforowania. Znalazlem w opisie w sieci takie ustawienie:
#socket options = TCP_NODELAY SO_SNDBUF=16384 SO_RCVBUF=16384 IPTOS_LOWDELAY
#Pokombinujcie, mnie działa to co macie poniżej.

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

#po wlaczeniu tego ponizej, ktoś pisał, że przyśpiesza się pracę, inny zaś, ze to g... prawda.
#ja mam wyłączone, a Wy poeksperymentujcie.

#read raw = yes
#write raw = yes

#przechodzimy do sedna sprawy. Mianowicie, wskazujemy katalog, który będzie udostępniany
#słowo [strefa] będzie widoczne w otoczeniu sieciowym!

[strefa]

#ścieżka do katalogu - wcześniej trzeba go założyć wpisując: mkdir /strefa/
path = /strefa/

#czy mogą przychodzić goście - tak
guest ok = yes

#oraz, czy mogą zapisywać - odpowiedź: tak
write ok = yes

Niedługo napiszę tekst, w którym potraktuję ustawienia Samby poważniej - wprowadze użytowników, pozwole im drukować, itp. Tutorial, który przeczytaliście pozwoli Wam tylko na udostępnienie plików - bez większych cudów. W każdym razie, Samba z tymi ustawieniami ruszy na pewno!

--
Z pozdrowieniami,
Marek Z. (marek_at_marusz.mine.nu)