[ SlackList ] [ WkikiSlack ]

Re: Fw: odzyskiwanie plikow

From: Wasilec Karol <wasilec@wp.pl>
Date: Sat Jun 07 2003 - 19:56:15 CEST
[slacklist] Re: Fw: odzyskiwanie plikow

Witaj AS,

W Twoim liœcie datowanym 7 czerwca 2003 = (19:21:12) można przeczytać:

A> HMmmmmm, MC potrafi tylko odtwarzac dla partycji =
A> cholernie zakrecony! robil ktos cos tym = juz???

Niniejszy  artykuł  przedstawia  = sposób odzyskania straconych plików w
systemie   plików   ext2.  = Na  poczštek  chciałbym  przedstawić  = kilka
istotnych  informacji o samym zapisywaniu = plików na dysku. Jak wiadomo
sercem  systemu  operacyjnego  = jest  kernel. To do jšdra wysyłane sš i
pobierane  informacje.  Wszystkie  = pliki  i  katalogi zapisywane sš na
dysku  jako  i-węzeł  = (i-node),  każdy  odpowiada  jednemu plikowi lub
katalogowi.  Jeżeli chcesz dowiedzieć się = jaki i-węzeł posiada wybrany
plik możesz skorzystać z polecenia stat: # stat = nazwa_pliku Po wydaniu
polecenia  ls,  na ekranie monitora nie = zobaczymy jaki i-węzeł posiada
dany plik. Jak już wspomniałem służy do tego = polecenie stat. Co zrobić
w  przypadku,  gdy  omyłkowo  = skasujemy  potrzebny  plik?  Jest wielce
prawdopodobne,  że nie będziemy znali jego =
wypadku,  natychmiast  podjšć  = odpowiednie  kroki.  Należy przypomnieć
sobie,  kiedy  dany  plik  = mógł  zostać  utworzony  (data i czas), ile
miejsca  pamięci dyskowej zajmował i = oczywi?cie na jakiej partycji był
umieszczony.  Gdy  choć  =
pomocš przyjdzie Midnight Commander. Uruchamiamy = go, po czym klawiszem
funkcyjnym  F9 wywołujemy menu. Przechodzimy =
czym   wybieramy   opcję  = Odtwórz  pliki  (tylko  ext2fs).  = Zostaniemy
poproszeni  o wybranie partycji, na której = plik, który chcemy odzyskać
był  umieszczony.  Należy  = pamiętać,  aby  nie  podawać pełnej = ?cieżki
(/dev).  Przykładowo,  jeżeli  = skasowali?my  plik  z partycji /home na
urzšdzeniu  /dev/hda8  wystarczy  = podanie  znaków  hda8. Po chwili, na
ekranie  pojawiš  się  = który  nas
interesuje (wskazuje na plik, który chcemy = odzyskać) po czym kopiujemy
do  drugiego panelu Midnight Commandera. = Zmieniamy jego nazwę i proces
odzyskiwania  pliku  możemy  uznać = za zakończony. Możliwo?ć odzyskania
skasowanego  pliku  możliwa  = jest  dzięki  pewnym wła?ciwo?ciš systemu
plikowego.   Proces   = kasowania  polega  na  zlikwidowaniu  = zależno?ci
łšczšcej i-węzeł z nazwš i = okre?lonym miejscem w strukturze katalogów,
a  nie  fizycznym  wyzerowaniu  =
zostaje  całkowicie  usunięty w = przypadku próby zapisu na jego miejsce
nowych danych.

--
Pozdrowienia,
 Wasilec        &nb= sp;           &nbs= p;       mailto:wasilec@wp.pl